2011. szeptember 10., szombat

Tad Williams - A qarok háborúja


Kedvelem Tad Williamst. Nem voltam ugyan minden művével elégedett, de jó fantasy írónak tartom, aki visszafogott, szerény módon képes életet lehelni egy sereg klisébe, vagy éppen messziről elkerülni azokat. Éppen ezért kíváncsian vettem kezébe legutóbbi monstre fantasy ciklusának, a Tündérvidéknek az első részét, A qarok háborúját. Volt bennem némi félsz, elvégre korábban már páran lehúzták előttem, de gondoltam, a korábbi művei ismeretében Williams megérdemel egy esélyt. Kiolvasva a szóban forgó regényt, azt kell mondanom, hogy bár kifejezetten kellemes olvasmánynak tartottam, ugyanakkor meg tudom érteni, miért fintorogtak sokan a mű miatt. A válasz egy szóban összefoglalható: lassú. A qarok háborúja ugyanis nagyon ráérősen hömpölyög, megkockáztatom, a kelleténél sokszor jóval dagályosabb... pedig voltaképpen ez a mű egyetlen lényeges hibája, és erre számtalan erény jut - ha fele ekkora lenne, már le is kaptam volna a következő részt a polcról. Ha fele ekkora lenne, akkor persze már a második résszel végeztem is volna.

Most, hogy így, az eposzi nagyságú műhöz illően a dolgok közepébe vágtam, egy kicsit visszatérnék a kezdetekhez. Amikor ugyanis levettem a regényt a polcról, kíváncsi voltam, hogy a magát számtalan műfajban kipróbáló Williams hogyan tér vissza ahhoz a zsánerhez, ami feltette őt a nagy fantasyírók listájára? Mi az, amiben megismétli magát, és mi az, amiben eltér?

Ugyanis mielőtt megvettem volna a könyvet, olvastam egy olyan véleményt, ami azt rótta fel, hogy a regény mennyi hasonlóságot mutat a Trónok harcával. Elvégre itt is találkozhatunk egy nyomorék herceggel, egy bizonyítani akaró hercegnővel, miközben a királyságot belülről néhány feltörekvő nemes ambíciója veszélyezteti, miközben északról nem-emberi lények hordái, délről pedig egy őrült uralkodó. Bevallom, számomra már ezek a párhuzamok is meglehetősen sommásak voltak, elolvasva pedig azt kell mondanom, hogy még a két ciklus ezen elemei is olyan távol vannak egymástól, hogy bennem egyszer sem merült fel az, hogy Williams meg akarná lovagolni Martin sikerét.

Vegyük csak sorjában ezeket az elemeket! Barrick hercegről ugyan nyomorék mivolta és álmai miatt Bran Stark juthatna eszünkbe, mégis, a két karakter ég és föld. Míg Bran egy kisfiú, aki csak most birkózik meg béna lábaival, addig Barrick egy, a felnőtté válás határán álló kamasz, akinek karja még hatéves korában nyomorodott meg. Habitusát tekintve inkább emlékeztet Poe egyik túlérzékeny nemesére vagy Elricre, és párszor még a Gormenghast sorozat is eszembe jutott róla, különösen, mivel Williams is annyira szerelmes a helyszínül szolgáló kastélyba, mint Peake. Ikertestvére, Briony hercegnő ugyan szeretné, ha elismernék és női mivolta miatt nem néznék gyengének, ugyanakkor Aryával szemben nem egy tomboy, nem harcosnak készül, nem a fegyverforgatásban akar jártasságot szert tenni, hanem azt akarja megmutatni, hogy ugyanolyan alkalmas az uralkodásra, mint elődei, akik egytől egyig férfiak voltak. Ami azt illeti, Barricknél látványosan alkalmasabb is, de ez persze még senki szemében nem érdem.

Az intrika olyan általános jelenség udvari dolgokat illetően, hogy azt nem is magyaráznám. Marad hát a két külső veszély harapófogója, amiről távolról valóban A tűz és jég dalára gondolhatunk... viszont az őrült déli uralkodó, az autark szálában semmi olyan nincs, ami Dany történetére emlékeztetne, leszámítva, hogy egy szomszédos, egzotikusabbra vett földrészen játszódik. Míg azonban Essosról Ázsia juthat eszünkbe nem kevés Moorcock, Vance és Howard fűszerezéssel, addig Xand a fáraók Egyiptoma egy kevés arab/török ízesítéssel.

Ami északot illeti, igen, embergyűlölő lények lakják, akárcsak Martinnál. Azonban hamár itt tartunk, Martint bevallottan Williams korábbi fantasy ciklusa, a Memory, Sorrow, and Thorn győzte meg, hogy kipróbálja magát a műfajban - márpedig a mizantróp tündérek, a Nornok ott is a fagyos északon találhatók. Ha jobban belegondolunk, az már egy hagyománynak számít a fantasyben, hogy az ellenség északon lakik. Terry Brooks Shannarájában északot az eltorzult gnómok és trollok lakják, és a gonosz Szauron-epigon is ezen a helyen vetette meg a lábát. Robert Jordannél ugyanez a helyzet, a Sötét Úr Fertője a kietlen északon található, egy szép, hosszú vonal, amellyel egy magasságban egyetlen emberi királyság sem található. Robin Hobb vörös martalócai a fagyos Külső Szigetekről hajóznak alá, hogy fosztogassanak és szipolyozzanak. A Fionavar főgonoszának börtöne is északon található, és persze még lehetne példákat hozni, de nem célom útikalauzt írni. Inkább azok a művek érdemelnének szót, amelyekben NEM északon található a romlottság földje... ezek közül a legismertebb ironikus módon A gyűrűk ura, ahol Mordor keleten van, és az egyik rajongói térkép lelkesen a Kárpát-medencébe helyezi, ami, valljuk be, sok mindent megmagyaráz. Ironikus, mert annak ellenére, hogy a fent felsoroltak között nem egy A gyűrűk urát követi rengeteg motívumban, mindegyik ragaszkodik északhoz. Ennek egyrészt mitikus gyökerei vannak - ugye a germán mitológia jégóriásai északot lakják, márpedig ők visszatérő ellenségei voltak Odinék bandájának. A másik pedig, hogy sokan a szívükre vennék azt, ha a főgonosz birodalma országuk helyén található (értsd: akár Kárpát-medence, akár csak "keleti" királyságról beszélhetünk), míg a fagyos Északi-sarkon nem igazán él meg emberfia, így nem bántunk meg senkit.


Emellett Williams tündérnépe, a qarok huszadannyira sem emlékeztetnek a Másokra, mint azok a Nornokra. Ezerféleképpen néznek ki, akad közöttük goblin, óriás, tejfehér tündér, arctalan rém, vadállati tekintetű vörössipkás. Olyan vegyes társaság, hogy róluk rögtön a kelta regék ugrottak be, azok közül is elsősorban Máeldun útja... elvégre az apja halálát megbosszuló ifjú találkozott olyan cifra lényekkel, hogy ihaj!

Hamár a világnál tartunk, akkor itt kell megjegyeznem, hogy míg a Memory, Sorrow, and Thorn a középkori Európát vegyítette Középföldével, addig Tündérvidék világa elrugaszkodik ezektől az elődöktől. Ugyan Délgyepű királysága Angliát juttatja eszünkbe, a déli kontinens egy kvázi-fáraó igáját nyögi, és a köztük található királyságok között is van olyan, amiről távolról Bizáncra vagy a mediterrán országokra asszociálhatunk, ezek cseppet sem olyan hangsúlyosak, mint Williams korábbi fantasy-ciklusában, ahol az országokról messziről ordított, hogy milyen valós földi kultúrákon alapulnak. Első pillantásra a térkép is olyan, mintha egy tucat-szerepjátékhoz készült volna, és vannak olyan cifra nevek, melyek érezhetően fantasy regényhez találtak ki - Williams mégis képes ezeket élettel megtölteni.

Míg a Memory, Sorrow, and Thorn sorozatban a meghatározó vallás egy kicsit módosított kereszténység volt, és a pogány istenek nevei is rögtön valódi megfelelőiket juttatták eszünkbe, a Tündérvidék istenei ennél "eredetiebbek", mindamellett, hogy érződik rajtuk, hogy Williams - többek között- a görög és szláv mitológiákból merítette őket. Szerte a világon a politeizmus az elterjedt, az északi kontinens népei három testvér uralmában hisznek, akik - akárcsak Zeusz, Poszeidón és Hádész -, felosztották maguk között az eget, a tengert és a földet, és mégis, Zeuszékkal szemben egyforma tisztelet illeti meg őket. Közülük az ég istenét Perinnek hívják. De akadnak kisebb istenek, mint Zoria, a tudás szűz istennője, és akadnak olyanok, akik a termése, gyógyításé, szülésé vagy részegeseké. Délen a sólyomtrónon ülő autarkot egy megtestesült istenként imádják, természetesen.

De elég is a világleírásról, térjünk rá a történetre! Kicsit döcögősen indul el, tekintve, hogy előbb egy rövid - és száraz - történelmi összefoglalóval kezdődik, amit egy előhang követ. Az előbbi atavisztikus maradványa annak, hogy a mű egy internetes regénynek indult, ahol az első néhány fejezet ingyenesen olvasható volt, míg a többiért már fizetni kellett volna. Míg a netes verzióban egy ilyen összefoglalóra szükség van, hogy az egyszeri olvasó képben érezze magát akkor is, ha csak öt fejezet van még fent, és a többire várni kell napokon-heteken át, addig itt már ezt feleslegesnek tartom - nem vészes, de véleményem szerint sokkal gördülékenyebb és hangulatosabb lett volna, ha ez a hogyan-miként történelmi lecke a történet során derül ki, ahogy történt ez a Memory, Sorrow and Thorn esetében. Persze, ha ezt meg Williams kidobja, akkor meg azért morognának, merthogy nem őrzött meg a lehetőségek szerint minél többet az eredetiből.

Az összefoglalóból és az előhangból megtudhatjuk, hogy az emberek és a tündérek között egykor háború dúlt, aminek az eredménye az lett, hogy a tündérek északra menekültek, és egy mágikus ködöt idéztek meg, ami megvédi őket a halandóktól, és mintegy határként szolgál a két nép között. Persze ezzel cseppet sem elégedettek, és elkezdik keverni a keverni valót, még akkor is, ha ez a világ pusztulásával jár.

Itt egy picit felemeltem a szemöldökömet, mert az első néhány oldalon rögtön Inelukiék jutottak eszembe, ahogy itt köszönt vissza a legtöbb áthallás: a főhelyszínül szolgáló Délgyepű kastélyt a tündérek építették, akár csak Hayholtot/Erősséget, ahol a múlt szellemei kísértenek. De ezek ugyanolyan panelek, mint a fentebb tárgyalt észak: lehet ezeket is úgy alkalmazni, hogy ugyanaz a toposz két példája élesen elkülönüljön. Szóval, a kezdeti párhuzamok után Williams sikeresen meggyőzött arról, hogy nem a Memory, Sorrow and Thornt olvasom újra - amivel nem lenne gond, mert szeretem én az MST-t, csak éppenséggel nem akarok kétszer fizetni érte!

Jöjjön hát a seregszemle! A főszereplő testvérpárról beszéltem már... őket okénak tartottam, de Williamsre jellemző módon a mellékkarakterek érdekesebbekre sikerültek, ugyanis vannak olyan jól kitaláltak, mint az ikrek. Közülük rögtön kiemelném az idős funderling (inkább folk, semmint fantasy törpe) házaspárt. Tad Williamsnél visszatérő elem, hogy az apró fantasy népeket méltósággal ruházza fel, tiszteletre és szeretetre egyaránt. És Williams elég érzékenységgel rendelkezik, hogy ez ne csak elismerendő próbálkozás legyen, hanem természetesnek hasson. A Kékkvarc házaspár cseregyerek fiát néha képen töröltem volna a helyükben, de az már szerencsétlenről az előszóban kiderül, hogy a tündérek manipulálása révén nem egy százas.

Ferras Vansen kapitány is egy jól kitalált karakter... igaz, benne én pont azt tartom feleslegesnek, amit leghamarabb megtudunk róla, nevezetesen, hogy közrendűként a hercegnőért epekedik. Valahogy én ezt a viszonzatlan szerelmet éreztem benne a legkevésbé természetesebbnek, a bizonyítani vágyás már fakadhat(na) a karakteréből. Nagyon eltaláltnak éreztem, ahogy az embereihez viszonyul, viszont azt egy erőltett elemnek éreztem, amikor az őt - önhibáján kívül történő dolog miatt - megvető hercegnő rendre helyrerakja. Mondjuk nekem speciel herótom van a hercegnőbe szerelmes közrendű férfi toposzából, úgyhogy ez is benne lehet a pakliban... de hé, ilyen bogarai mindenkinek vannak, Sanderson a parasztfiú alakjától irtózik.

Míg a fenti szereplőkkel Délgyepű udvarában találkozhatunk, addig az ifjú Qinnitannal az autark birodalmába kaphatunk betekintést. Qinnitant az autark sokezredik feleségéül választotta magának, amiért ő ugyan nem repes, de nem akar szörnyű halált halni. Az ő nézőpontjai külön fejezeteket alkotnak, és egyszer sem keveredik a többi karakter közé. A róla szóló fejezetek rövidek és feszesek, és már csak ezért fenntartják az érdeklődést - akkor is, ha Qinnitanhoz hasonló alakokat is láthattunk már párszor.

Yassamezzel, a tündérek boszorkányharcosával keveset találkozunk, pedig vele nyerünk rálátást a qarok gondolkodására, és ez által kapunk betekintést a motivációiba. Persze ez lehet szándékos is, és a következő részekben valószínűleg többet kapunk majd belőle.

A nem-nézőpont karakterek között jólsikerültnek tartom az idegenhonból származó - és pályafutását hadifogolyként kezdő - hadparancsnokot, Shaso den-Hazát. A kisnépek mellett Williams másik vesszőparipája az, hogy fantasy közegben is lapot osszon más rasszokba tartozó embereknek is, úgy, hogy az természetesnek hasson. Míg az MST-ben Tiamak népét az afrikai őserdők lakóiról mintázta Williams, addig Shasoról a mórok jutnak eszünkbe. És emellett ráadásul roppant morcos is a természete, ha élhetek egy hülye szójátékkal. Kár, hogy keveset látjuk őt is... amire megint egy hülye szójáték kívánkozna, de nem fárasztanám vele a nagyérdeműt.

Ami az emberi főgonoszt, Sulepsis autarkot illeti, ő rögtön Pryratest juttatta eszembe... azonban a vörös papnál sokkal természetesebben és bevállalósabban megírt gusztustalan karakter. Pryrates egyik durvább jelenete az volt, hogy kitöri egy kutya nyakát - Sulepsis ennél nagyobb kreativitással végzett a tulajdon rokonaival. Egyetlen morfondom vele kapcsolatban az, hogy még nem sok szerepe volt idáig, pedig a délgyepüiek inkább őt tartják a megtestesült gonosznak, mint a szomszédukban élő tündéreket. Bevallom, valahogy mellette a tündérek hadjárata egy kicsit már ad-hocnak is tűnt; Sulepsis eltaláltabb gonosz, legalább annyira ott van a délgyepüiek tudatában, mint Szauron volt a középföldiekében, és annyira ott érződik a jelenléte minden mögött, hogy a tündérek már-már egy felesleges szállá válnak. Hamár szóbakerült Martin, akkor míg a Trónok harcában nem zavart az, hogy a Hét Királyságot különböző, egymással - egyelőre - köszönőviszonyban nem lévő felektől érheti majd támadás, addig itt valahogy mégis volt egy kis hiányérzetem, hogy a tündérek és az autark mesterkedése látszólag egymástól függetlenül zajlik.

Persze ebben az is benne van, amit már korábban említettem: míg Martin igyekszik egy percig sem lankasztani az olvasó figyelmét, addig Williams regénye a második felétől hajlamos leülni. Az elején felvet egy sereg titkot, aminek javáról aztán mintha meg is feledkezne, és csak a legvégén kerül egy részükre valami magyarázat. Martin sem játssza ki a lapjait, de ő ezt úgy oldja meg, hogy végig az orránál fogva vezeti az olvasót - Williams a talányokat sokszor látványosan a homályban tartja, pedig itt-ott hiányzik az, hogy megvezesse a hőseit, és minket is. Pedig öröm látni, hogy elengedi Tolkien kezét, rengeteg jó ötlete van - a törpék és a tündérek mellett tetszettek a liliputiak és a hanyistókok is -, és képes megtölteni a világát a mindennapok életével. Ami azt illeti, mindig is érdekesnek tartottam benne azt, hogy amennyiben leírom, miről ír, egy kliséhalmaznak hat, ellenben olvasva frissnek és természetesnek... és nem egyszer eszembe jutott az is, hogy ha a korábban emlegetett MST-n egy korábbi vekengésem pontjai szerint mennék végig, akkor mind a tíz pontból győztesen kerülne ki.

Ellenben bár az MST sokkal jobban követte A gyűrűk urát, annyival mozgalmasabb is volt. Visszaemlékezve a The Dragonbone Chairben legalább kétszer annyi történt (ahogy A virágok háborújában is, bár ott talán háromszor ennyi), mint A qarok háborújában, pedig az a regény sem volt egy kapkodó idegbeteg. Persze, az első részben Williams még a bábukat faragja és a táblát csiszolja... de akkor is örülnék neki, ha már az első részben több cselekmény és fordulat várna minket x oldalra - még akkor is, ha ezt azzal oldja meg, hogy oldalakat húz ki.

Ami a fordítást illeti, számomra fura volt azt olvasni, hogy a karakterek sokat "önöznek" egymással. Ezt később megszoktam... ám az igazat megvallva, azt már nem, hogy lépten-nyomon abba a kifejezésbe botlottam, hogy "az igazat megvallva". Ezért persze érheti Williamst is megrovás, mert bár az MST és A virágok háborúja esetén nem emlékszem ilyen töltelékhalmozásra, attól még itt rászokhatott... magyarban azonban hatványozottan zavaróan hat. Ugyanígy egy apróság, hogy a 207. oldalon kétszer kell nekifutnunk az egyik szereplő mondatának, hogy megérthessük (enyhe SPOILER):

"Most már én vagyok a régensherceg, nem pedig az ön kis unokaöccse."

Ezt úgy érti, hogy ő már régensherceg, és nem csupán rokoni viszony fűzi a másik karakterhez, hanem uralkodó-alattvalói is, mégis... először úgy lehet érteni, hogy most már ő a cím birtokosa, nem pedig a beszédpartnerének az unokaöccseé, aki korábban a régensherceg volt. Apróság, és inkább morfond, mind kritika, de talán jobban hangzott volna, hogy:

"Most már a régenshercege is vagyok, nem csupán az ön kis unokaöccse."

Nem tudom, egész pontosan mi szerepelt az eredetiben, de van, hogy a gördülékenység és egyértelműség fontosabb, minthogy görcsösen ragaszkodjunk az eredeti szöveg minden szavához. Ez persze megbocsátható apróság... ellenben az már zavart, hogy a szóközök helyét rendre apró téglalapok foglalják el.

Akárhogy is, hibái ellenére a regényt bátran ajánlom azoknak, akik szeretnének egy igényes fantasy-t olvasni és nem zavarja őket a cselekmény lassúsága. Meglátjuk még, ez a következő részeknél miként változik, és bízom benne, hogy a ciklus nem jut nálunk a Másvilág sorsára. Kár lenne érte, még akkor is, ha a keleténél egy kicsit sok rajta a fölös zsír...

2011. szeptember 5., hétfő

The Iron Dragon's Daughter


Avagy ismertető egy nagyon elszállt, és emellett nagyon plasztikus és cinikus Tündérvilágban ragadt kislányról.

2011. augusztus 25., csütörtök

Ötletszikrák – Silverhawk

Mint korábban írtam, a D&D-nek bevált szokása az, hogy egy zsáner elemeit elkeveri a tolkieni alapokkal (úgymint törpe, tünde, félszerzet, ork, troll, etc.), amiből aztán valami jópofa keveredik ki ideális esetben. Ahogy végigszalmáztam az eddigi ilyen keverékeket, arra jöttem rá, hogy eddig ebből a sorozatból egy műfaj hiányzik, mégpedig a szuperhősöké. Ennek persze számtalan oka van, az egyik az, hogy akárcsak D&D világokkal, a szuperhősös szerepjátékokkal is Dunát lehet rekeszteni. A másik az, hogy míg a szuperhősökben ott van az egyénítettség illúziója – hiszen egy egyszeri szerepjátékos úgy alkotja meg Major Megamuscle karakterét, hogy hiába tudja kábé ugyanazt, mint az összes szupererejű Muszkli Miklós, Major Megamuscle-ből mégis csak egy van a világon –, addig D&D karaktereket rendszerint úgy hozzuk létre, hogy „szeretnék játszani egy fél-ork barbárral”. A szuperhősök koncepciójukból fakadóan egyediek, míg a D&D karakterek egy, a világra jellemző csoport tagjai (teszem azt, tünde vándoroké vagy törpe harcosoké). Az utóbbi esetben már akkor is elégedetten dőlünk hátra, ha olyan szokatlan kombinációkat hozunk létre, mint félszerzet barbár vagy fél-ork bárd. Ezért is van az, hogy míg a D&D rendszerek sava-borsát a fajok mellett a különböző kasztok adják, addig a szuperhősöknél még a D&D rendszerek is mellőzik az osztályokat és a velük járó szintlépést (ld. Mutants and Masterminds), és helyette a rugalmas karakteregyénítést preferálják (mint a Shadowrun vagy a World of Darkness).

Ennek ellenére én megpróbáltam a két tősgyökeresen különböző koncepcióból egy egységes világot létrehozni, az eredmény pedig a Silverhawk lett, azaz Greyhawk és a Marvel Univerzum pikáns elegye. Persze, nem jutottam messzire, mivel egyrészt nem vagyok szerepjátékfejlesztő, másrészt meg a fentebb soroltak miatt, de azért álljon itt az a kevés.

A legelsődlegesebbek – ahogy általában mindenhol – a játszható fajok, így velük kezdem. Természetesen itt is a legmeghatározóbb nép az embereké, akikre igaz mindaz, ami a Játékosok könyvében le vagyon írva, azzal a kiegészítéssel, hogy még egy extra képességgel kezdenek – ha esetleg valaki Batmannel vagy Amerika Kapitánnyal akarna nyomulni, akkor meglegyen a lehetőség erre.

A törpék itt is a kovácsmesterségben jeleskednek – képesek egy barlangban bármilyen hulladékból szuperfegyvert készíteni, és meg is teszik. Gyakran készítenek maguknak fejlett technológiájú páncélokat, amelyek képesek repülni és hihetetlen fegyverarzenállal bírnak. Nagy vedelők és nem vetik meg a szebbik nemet, de a szívük a helyén van. Emellett nincsenek jóban a sárkányokkal, akikkel rendre bajszot akasztanak.

A gnómok minden egyes képviselője egy állattotemnek ajánlja magát serdülőkorában, aki cserébe különleges képességgel ruházza fel követőjét. Ezek a totemek zömében rovarok és egyéb csúszómászók, ám a hiedelmek ellenére cseppet sem rosszindulatúak. Pók követői időben észlelik a veszélyt és a falon másznak, Darázs követői hártyás szárnyaikon repülnek és fullánkjukkal nyakon csípik a gaz latrokat, Giliszta követői pedig hihetetlen hosszúra képesek nyúlni. Vannak futrinkák, hangyák, ászkák és egyéb rovarok követői is.

Az emberek, ha némi előítélettel is viseltetnek irántuk, sokkal toleránsabbak az előző két fajjal, mint a félszerzetek népével. A félszerzetek embereknek születnek, ám tízéves korukban jelentkeznek különleges képességeik, és ettől az időtől kezdve megszűnnek növekedni. Bár első pillantásra mind gyerekeknek tűnnek, félelmetes erők birtokában vannak. Egyesek tárgyakat mozgatnak az akaratukkal, mások viharokat idéznek. Egy átlagos félszerzet egy elsőszintű varázslathoz hasonló képesség birtokában van, amit aztán kalandjai során fejleszt és csiszol. Akadnak azonban olyan félszerzetek is, akiknek képessége atavizmusban nyilvánul meg: szőrösek, éles karmaik vannak, emellett gyorsabban gyógyulnak az átlagembereknél.

Az emberek azonban nemcsak a félszerzetek népét gyűlölik és félik, hanem a fél-ulkok tragikus fajtáját. Ezek a személyek valaha emberek voltak, akik félresikerült varázslatok változtattak át: valahányszor stresszhelyzetbe kerülnek, átalakulnak hatalmas, agyaras, csupa izom – kevés ész teremtményekké, akikben a legendák ulkjai köszönnek vissza. Ebben a formában a fél-ulkok hatalmas pusztítást képesek véghezvinni, így nem csoda, ha az emberek hadserege a félszerzeteknél is jobban üldözi őket. Sokan közülük a gyógymódot kutatják, mások azonban elfogadják lényük ezen részét, és a velejáró hatalmat.

A tündék a csillagok közül érkeztek Silverhawk földjére, azzal a céllal, hogy beépülnek az emberek közé, hogy előkészítsék a terepet egy invázióra – azonban nem egy közülük megkedvelte az őslakókat, és az oldalukon küzd az igazságért. A tündék hihetetlen mentális erők birtokában vannak.

A kasztok között akad riporter, tudós, fotós, katona, ügyvéd, milliomos, színész és orvos... ezek valójában a hátteret adják meg az alteregó számára. Valahányszor a karakter szintet lép, nem csak a „háttérben” fejlődik, hanem szuperhősként is, elvégre a karaktereknek kettős életük van (legalábbis ez a jellemző).

Ami a világot illeti, nem sokkal azután járunk, hogy Zsákos Magnetó seregeit legyőzték Fátum hegyénél… a félszerzetek önjelölt megváltója az emberiségre fordította volna vissza azok őrgólemeit, ha az egyik csatlósa, Varangy le nem kapja a fejéről az őt mágikusan védelmező sisakot, és azzal együtt bele nem esik a vulkánba. Zsákos Magnetó legyőzetett, ám a béke törékeny...

Emellett persze hőseink nem pihennek, hiszen számtalan veszélytől kell megmenteniük a világot. Ezek egyike az utazók faja, akiket a bolygófaló Tarrasqtus teremtett – ezek közül a kromatikus utazók hűen követik uruk parancsát, és előkészítik a kiszemelt planétákat a felfalásra, velük szemben a metalikus utazók fellázadtak teremtőjük ellen. De akadnak még rajtuk és a már említett őrgólemeken és sárkányokon kívül zöld goblinok, vörös csontvázak, renegát polipgnómok, gnómevő grimlunok, szimbiontamasszák és kreentaurok.

Dióhéjban ez hát Silverhawk világa… és az igazat megvallva, csupán pár diónyival több ennél erről a világról. Egyrészt, mint mondtam, nem vagyok szerepjátéktervező… másrészt meg valljuk be, az egészet nem is lehet komolyan venni, mert ha összekötjük az összeillő részeket, akkor... nos, olyanok jönnek ki, mint Zsákos Magnetó.
Persze, miért is kellene minden szerepjátéknak komolyan venni magát?

2011. augusztus 10., szerda

Amerika Kapitány: Az első bosszúálló


A napokban láttam az Amerika Kapitány kalandjaiból készült filmet. Gondoltam, jó szokásomhoz híven élménybeszámolót is írok róla... de aztán olvastam Olórin kolléga recenzióját, és rájöttem, hogy ezt már megtették helyettem, ugyanis szinte szóról-szóra egyezik a véleményünk. Hogy miként vélekedünk a legújabb szuperhősfilmről? Elolvashatjátok a Geekz oldalán! :D

2011. augusztus 3., szerda

Fekete-fehér, igen-nem


Fotó: Nikki Nelson/WENN

Ma tudtam meg, hogy a legújabb Superman-filmben szerepet kap Lawrence Fishburne, és megörültem neki. Tehetséges, karizmatikus színész, aki egyből képes a jelenlétével megnövelni a produkció színvonalát.

Aztán megtudtam, hogy Perry White-ot fogja alakítani, és lelkesedésem rögtön el is párolgott. És mivel nem ez az első eset, hogy képregényfilmben egy eredetileg fehér karakter szerepét fekete színészre osztják, úgy éreztem, ideje már szót ejtenem erről a jelenségről is, bármennyire is kényes téma. Ugyanis, véleményem szerint, ez a fajta hozzáállás inkább árt annak az ügynek, amire hivatkozva igazolni akarják, és ennél létezik jobb megoldás is. Előre bocsátom, hogy nem hergelni akarom a jó népet, mindössze arról írnék, miért is tartom túlhaladottnak ezt a hozzáállást.

De kezdjük az elején! Mi is az a bizonyos ügy, amit korábban említettem? Hát az, hogy a szereplőgárda többszínű legyen, és ne csak WASP karaktereknek osszanak lapot, ami teljesen helyénvaló. A XXI. században vagyunk, és most kötelezően említhetném az Egyesült Államok elnökét, Barack Obamát és még egy sereg példát híres és elismert színesbőrű emberekre, hogy miért is nem állja meg a helyét az, hogy kizárólag fehérek kerüljenek a rivaldafénybe, míg pl. a fekete szereplők statiszták legyenek, akik hangosan kiáltással esnek a szakadékba. A gond az, hogy én sokszor azt érzem, a kedves alkotók mindössze azért törekednek a diverzitásra, hogy elmondhassák magukról, mennyire nyitottak és elfogadók ők - de ha ezt kicsit komolyabban gondolnák, akkor ezt nem ilyen slendriánul intéznék el.

Ezt mindig is azzal a kérdéssel igyekeznek kivédeni, hogy "de hát nem vagyunk már elég nyitottak, hogy ne legyen akadály egy feketének sem, hogy eljátszhasson egy fehér karaktert?" És ilyenkor akinek aggályai vannak, az elszégyelli magát. Holott mint említettem, én örülök Lawrence Fishburne-nek, és egyet értek abban, hogy a szereplők legyenek diverzek. Az azonban soha nem tetszett, amikor a készítők nagyvonalúan odavetettek egy kevésbé fontosnak ítélt fehér karaktert egy fekete színésznek, mikor annyi kiaknázatlan, jól sikerült fekete karakter van a képregények világában.

Mondjuk ki: szerintem Fishburne tökéletes John Henry Irons lehetne. Még csak nem is kellene eljutni addig (az első filmben, mert gyanítom, sagában gondolkoznak a készítők), hogy átalakuljon Steelé. Supermannek az olyan ellenfelekkel szemben, mint Toyman, Metallo vagy Brainiac, kimondottan jól jönne egy olyan zseniális feltaláló segítsége, mint Irons - igaz, ezen ellenfelek sosem fognak a vászonra jutni, de ez már egy másik morfond. Irons így aktívabb karakter lehetne, mint Perry. Mi több, ez vissza is hatna a képregények világára annyiban, hogy akkor újra rivaldafénybe kerülne Steel, egy híres fekete szuperhős.

Perry White-tal ezzel szemben az a probléma, hogy ő már ott van 70 éve a köztudatban. Számtalan inkarnációban létezett, ugyanakkor mégis egy élénk képünk van róla, amit nem bírunk kiverni a fejünkből, és ennek következtében disszonáns lesz a végeredmény. Pontosabban: el kell vonatkoztatnunk az addigi Perry-képünkről, hogy el tudjuk fogadni Lawrence Perryjét, viszont ugyanakkor ott lesz bennünk az, hogy mégis csak egy adaptációt látunk, azaz öntudatlanul is elvárjuk, hogy minél zökkenőmentesebben ültessék át a vászonra egyik kedvenc képregényünk. Egy másik megoldás a problémára az lehetne, hogy Lawrence egy teljesen új karaktert kapna, aki attól még a Daily Planet szerkesztője. Teszem azt, Perry-t korábbi cikkei miatt Luthorék leváltják, ne adj Isten, merénylet miatt kórházban van, és addig a helyére érkezik Lawrence karaktere, aki azonban maga is egy elszánt és becsületes szerkesztő lehetne, aki tiszteli Perry-t és az elveit. Mennyi potenciál lehetne ebben a verzióban, sőt, ez is visszahatna a képregényre, lenne egy új fekete képregényhős. És lehetne egy jó karakter.

Igen, tudom, emögött a döntés mögött az is ott van, hogy sokak szemében egy most alkotott, vagy ifjú (10-20 éve kitalált) karakter nem egyenrangú egy 60-70 éve megalkotott szereplővel. Ez azonban, szerény véleményem szerint, egy ostoba hozzáállás. A képregényeknek mindig szükségük van a vérfrissítésre, hogy fiatalosak maradjanak, tehát egy új karaktert, ha az jól sikerült, mindig tárt karokkal várnak. Hé, Harley Queen is milyen nagy népszerűségre tett szert, pedig őt az 1992-től '95-ig futó rajzfilmsorozathoz találták ki. Ezzel szemben az, hogy ebben a verzióban egy fekete Perry White-ot fogunk kapni, a lehető legkisebb visszahatást fogja kiváltani, elvégre már 70 éve egy fehér Perry él a köztudatban. Nem valószínű, hogy lecserélnék őt, mint azt tették Nick Furyval, és nem is ez lenne a legjobb megoldás, a fent írtak miatt.

Mielőtt még bárki is fehér csuklyát vizionálna rám, hadd hozzak pár példát más oldalról is. Ott van az a szörnyűséges Spawn film, ahol a fekete Terry Fitzgeraldot a fehér D. B. Sweeney alakítja. Nem csak, hogy az alkotás sem volt jó, de Terry-t kimondottan rossz volt nézni - ha egyszer fekete volt a képregényben, ami hozzátartozott a karakteréhez, miért is nem lehet erre ügyelni a filmben? Azt hiszem, ennél a filmnél az általam felhozott probléma nyilvánvaló, és senki nem látna mögé rasszizmust, holott ugyanerről van szó.

De hogy még egy példát mondjak: én kedveltem a 2008-as Vasember Rhodey-ját, akit Terrence Howard játszott. Ilyen-olyan okok miatt két évre rá a folytatásban ugyanazt a karaktert Don Cheadle alakította. Mindkét színész afroamerikai, ám ugyanakkor két teljesen különböző kinézetű ember, akik teljesen máshogy alakították a karaktert. Nekem mégis el kellett volna fogadnom, hogy ez a két Rhodey egy és ugyanaz, ugyanazon kontinuitásban, és ez ugyanannyira problémás volt, mintha Downey Jr.-t cserélik le John Malkovichra. Kicsit mintha az lett volna az akaratlan, ám mégis szerencsétlen üzenete, hogy "egyik fekete olyan, mint a másik." Nem láttam és nem is hiszem, hogy egyhamar bepótlom, de ebből a szempontból elismerés illeti a harmadik Transformers filmet, ahol Megan Fox Mikaeláját a színésznő távozásával nem tartották meg, hanem az új színésznőre írtak egy új karaktert. (Igen, említhetném most azt, hogy jé, hát Schumachernél is előbb Val Kilmer, majd George Clooney lett a Batman, de azoknak a filmeknek nem ez volt az egyetlen hibájuk, és amúgy is el akarjuk felejteni.)



Persze azt is említenem kell, hogy ez a jelenség önmagában nem feltétlen negatívum. Erre a legragyogóbb példa a Men in Black, amit elsősorban Will Smith és Tommy Lee Jones párosa visz el a hátán. A képregényben persze Smith karaktere (is) egy fehér, szőke fazon, azonban ez mégsem zavaró, több okból. Az egyik a már említett chemistry (amiben Jonesnak ugyanakkora szerepe van, mint Smithnek), de ugyanakkora szerepet játszik az is, hogy nem egy évtizedek óta futó, ismert képregényből adaptálták. Az is eltér a többitől, hogy nem egy mellékkaraktert "vetettek oda" nagylelkűen, hanem egy főszereplőről van szó, ahogy azt is meg kell említenem, hogy a film inkább inspirációként tekintett a képregényre, nem pedig Bibliaként. A Men in Black film egy teljes mértékben sajátosan, eredetitől elrugaszkodottan kezelt adaptáció volt, saját stílussal és hanggal - és valljuk be, sokkal inkább meg is állja filmként a helyét, mint jelenünk képregény-adaptációinak 95%-a.

Itt kell azt megjegyeznem, hogy én személy szerint Michael Clarke Duncan Vezérét is kedveltem - ott a megírt karakterrel voltak apróbb problémák. Ehhez persze hozzátartozik, hogy a képregényben is minimum két, különböző személyt takart ez az álnév... és különben is, Michael Clarke Duncan nagydarab és karizmatikus. Merd őt nem kedvelni...

Itt említeném azokat a karaktereket is, ahol ezt a több személy - ugyanazon/hasonló szuperhős személyiségről beszélhetünk. Az egyik ilyen példa a DC Zöld Lámpásai, de War Machine is idetartozik, akárcsak az Astro City Crackerjackje. De az Astro Citynek egy mondatában több inspiráció és önelemzés van, mint egy tipikus képregényfilmben.

De visszatérnék inkább a kiindulópontomra, nevezetesen: "azonban soha nem tetszett, amikor a készítők nagyvonalúan odavetettek egy kevésbé fontosnak ítélt fehér karaktert egy fekete színésznek, mikor annyi kiaknázatlan, jól sikerült fekete karakter van a képregények világában."



És most tegyük a kezünket a szívünkre, és valljuk be: nem voltunk annyira elkényeztetve színesbőrű karakterek terén a képregényadaptációk világában. Joseph "Robbie" Robbertson a Pókember világának egy meghatározó alakja, J. Jonah Jameson ellenpólusa, aki sokszor bírja jobb belátásra rossz természetű főnökét. A filmadaptációkban csak pár pillanat erejéig villan fel a háttérben, de nem osztanak neki lapot. Miután elolvastam a hírt, az is eszembe jutott, hogy Fishburne nagyszerű Robbertson lehetne - de gyanítom, az új Pókember filmszériában sem fogunk többet kapni Robbie-ból.

Ororo Munroe, alias Vihar az X-men egyik legmeghatározóbb karaktere: istennő, vezető, extolvaj, anyafigura, aki klausztrofóbiától szenved. A filmekben alig volt több egy két lábon járó képességnél, amit csak a harmadik részben igyekeztek csiszolni. Én szívem szerint örülnék, ha a mostani új szériában a fiatal Ororo is felbukkanna, és kiderülne róla... bármi. Apropó, Az elsők... 60as évek, mégis van két fekete mutánsunk, ami jó. Ami kár, hogy kettejük közül az egyik, Darwin szinte azonnal meg is hal - pedig az ő képessége a túlélés.



És ezzel most nem is a filmkészítők fejére akartam fehér csuklyát vizionáltatni - egyszerűen arról beszélek, hogy mi lenne, ha már meglévő, kiforrott fekete karaktereket dolgoznának át a filmvászonra, ahol az ottani történetre kidolgoznák (képregények világában már ugye ki vannak dolgozva) és tényleges szerepet kapnának, ahelyett, hogy fehér karaktereket dobnának oda fekete színészeknek. Ez ugyanis egyrészt azt sugallja, hogy a képregények világában egy fia említésre méltó fekete sincs, ami nem igaz. Másrészt nagyon levetett cipő szaga van, ami sosem kellemes - nekünk, fehéreknek ez már nem kell, így te, fekete ezt nyugodtan viselheted. Ha ez túlzásnak tűnik, akkor mindenki gondoljon bele abba, hogy mennyi esély lenne arra, hogy Clark Kent/Superman szerepét osszák például Omar Eppsre, akit speciel kimondottan kedvelek... de nem hiszem, hogy sokan elfogadnák (Elseworldsként engem mondjuk kifejezetten érdekelne).

Tegyük hozzá, hogy emögött a jelenség mögött ott van a jó szándék, csak hát a megvalósítás esetlen. Ugyanis nem oldja meg azt a problémát, hogy nincsen elég meghatározó színesbőrű karakter - és tegyük hozzá, kezdetben nem is volt, bár 70 évvel ezelőtt más világ volt -, hanem kiemeli és felnagyítja. Olyan, mint amikor vendégségben leverünk egy vázát, és ahelyett, hogy összeszednénk a cserepeket, arrébb húzzuk a szekrényt, felkaristolva a padlót és felgyűrve a szőnyeget.

Nem is emeltem volna billentyűzetet emiatt, ha nem ez lenne a sokadik példa a képregény-adaptációk terén. Ha a készítők szeretnének nyitottnak tűnni, javaslom, adjanak több esélyt már meglévő fekete karaktereknek, engedjék szóhoz jutni őket. De a most jellemző megoldás szerencsétlen és hajlamos visszaütni. Ez nem háborgás, csupán egy morfond, ami már számtalanszor felmerült bennem.

És végül is az eddigi eseteknél le lehetett engem fegyverezni a fent említett kérdéssel, hogy "nem baj". De milyen megoldás az, amire ez a válasz: nem baj?

2011. július 31., vasárnap

Supermeme



Csak és kizárólag azért, hogy az extra-elvetemült képregényrajongóknak is legyen egy meme-ük, ami jól jellemzi a kapcsolatukat a külvilággal.

És igen, én is közéjük sorolom magam.

Persze nem mindig.

Van, mikor letagadom.

De előfordul.

2011. július 22., péntek

Az Idő Kerek-e?


Hülye szójáték, de számomra nem. Idestova lassan két éve ugyanis ezzel zártam a beszámolómat Jordan első regényéről:

Persze, mint említettem, ez a kezdetek kezdete óta egy ciklus nyitórészének íródott, és éppen ezért sok múlik a következő részeken is, ahogy én személy szerint kíváncsi is vagyok a folytatásra. Különösen, mert a rajongók szerint Jordan egyre jobban eltér Tolkientől, és kifejti azokat a szálakat, amiket itt nem varrt el - tehát mindazt, amit én negatív kritikával illettem. Érdekes dolog ez, mert így már nem csak Randék szempontjából lesz nagy a tét, de Jordannél is: ha a következő regények terén elbukik nálam, úgy nagyobbat fog, mígha nem, meglehet, elégedetten fogok arra is visszagondolni, ami most még nem tetszett. Tehát a negatívumokat illik egy kicsit elnézőbben kezelni, viszont ezeket Jordan továbbgördíti... bízom benne, hogy megfelel majd a megelőlegezett bizalomnak.


Jelentem, túl vagyok a harmadik könyvön, és ezzel egyszer és mindenkorra hátat fordítottam a ciklusnak. Hogy miért is? Nos, amikor leraktam a harmadik részt, akkor nem éreztem mást, csak hiányérzetet. Nem a "hát, ez lehetne jobb is, így meg így" hiányérzetet, hanem csupán hiányérzetet. Múltkor megelőlegeztem, hogy ebből A gyűrűk ura - Dűne - Artúr mondakör crossoverből valami jó is kisülhet, ha Jordan rágyúr a történetre, erre arra jöttem rá, hogy az eddigi három regényt a következőképpen lehet összefoglalni:

1. Randet és társait üldözik a Sötét Úr szolgái.
2. Rand és társai üldözik a Sötét Úr szolgáit.
3. Randet üldözik a társai, meg ott vannak a Sötét Úr szolgái is.

És ez közel 2000 oldalon, miközben ez az általam nem kedvelt Scooby-doo egy részében 2 másodperc alatt el van intézve a "regiment ajtón át való kergetőzésen".

Ezen túlmenően Jordan történetkezelése túlságosan is ad-hoc, hogy ennyi oldalon keresztül fenntartsa az érdeklődést. Említettem a múltkor, hogy valahányszor úgy érzi, leül a történet, bedob egy Myrdraalt. Itt ennél egy kicsit változatosabb már a paletta, de a történetet így is gyakrabban szakítják meg random események, az egyszeri embernek meg egy olyan "sure, why not?" érzése támad. A kedvencem az, amikor hőseink menekülnek a Sötét Úr tápos kopói elől, és a tapasztalt aes sedai előbb a foga közt morog, hogy egy ilyen egy sereg társával tud végezni, ezekből meg több is van, aztán kiderül, pont van egy olyan ősi varázslat a tarsolyában, amivel elemésztheti őket. Ezzel sikeresen meg is öli a feszültséget.



A másik, hogy nagyon sok benne az intrikázás, ami önmagában még nem lenne probléma. Azonban nekem is az a véleményem Jordan ilyen jellegű affinitásáról, mint az Üvegtigris Lalijának Csoki spanyol nyelvtudásáról.

-Ne beszélj spanyolul.
-Miért?
-Mert nem tudsz. Ha tudnál azt mondanám, hogy beszélj. De nem tudsz.


Vegyük például Martint és Rowlingot, két, amúgy teljesen különböző írót, akik azonban mindketten jó történetmesélőkével rendelkeznek. Mindkettejüknél található egy sereg titok, de mindketten elég érzékkel rendelkezzenek ahhoz, hogy pont annyit fedjenek fel, annyit szellőztessenek meg, hogy fenntartsák az érdeklődést irántuk - aztán alkalomadtán átverjenek minket a palánkon. Jordannél azonban ez inkább egy kényelmes megoldás, mert bármikor bedobhat egy Szürke Gyilkost, és... és meg is teszi.

Közben meg nem érzem azt, hogy a történet előrébb lendült volna. Mind a három regényben a fenti üldözgetések mellett egy ereklye megszerzése is szerepet kapott, ami nem lenne baj, ha nem azt érezné az ember, hogy Jordan mindig beiktathat újabbnál újabb MacGuffinokat, amiket aztán a Sárkány megszerezhet és ki is pipálhatja azokat - a prófécia egy újabb része lett teljesítve. Tisztázzunk valamit, semmi baj a MacGuffinokkal, ezek megtalálhatók a fantasyn kívül is egy csomó helyen, mint western, kalóztörténet, ponyvák (Indiana Jones), vígjátékok (Bolond, bolond világ). Viszont közben mintha minden más egy helyben toporogna. Hamár fantasy, akkor pl. Tad Williams is alkalmazza ezt az eszközt a Memory, Sorrow and Thorn ciklusban, de ott a történet lendül előre, a karakterek fejlődnek, és nem az érzem, hogy az író azon agyal, hogy "rendben, megszerezték ezt az ereklyét, mivel tudnám őket mozgásban tartani... még egy ereklyével!"



Közben meg annak nem vagyunk tanúi, hogy az Újjászületett Sárkány miként változtatja meg a világot a jelenlétével. Persze, amerre jár, ott hirtelen egy csomó házasságot kötnek, de Jordan rengetegszer utal arra, hogy ez a személy fogja mozgásba hozni a történelmet, és 2000 oldal elteltével ennek még nyomát is alig láttuk. A nagyobb frakciók közül eddig mindenki hátradől, és malmozik. Persze, minden kezdet nehéz, ezt tudjuk, és nem is azzal a 2000 oldallal van a baj, hanem az azt követő 10.000-rel. Mert Jordan hajlamos a 600 oldalas regényeinek a legvégén kapcsolni, hogy most már aztán tényleg történnie kell valaminek, ami a történet szempontjából releváns, addig ráérős, mint egy kiérdemesült teknős.

A rengeteg futkározás miatt meg a karakterekből sokszor keveset látunk. Loial és Lan jópofa karakterek, de a harmadik könyvben már néhány alapmondattal bírnak, mintha az Icewind Dale egyik részéből szalasztották volna őket.

Pl. Loial

"Ta'veren.'
"Ne dühíts fel egy aes sedait!"
"Bár maradtam volna otthon, anyám már feleséget is szerzett volna nekem!"
"Ti emberek olyan hamariak vagytok!"

Kár, mert az új karakterek közül egyik sem igazán markáns, így például Egwene és Nynaeve dinamikájából Elayne inkább elvesz, mint hozzáad. Emellett most már szentül hiszem, hogy mielőtt Palpatine szenátor birodalmi sereget klónozott volna magának, itt gyakoroltatta tudósait fogadósokon és hajós kapitányokon. Ugyanis belőlük rengeteg van. Néha az az ember érzése, hogy a különös emberkéket (őrzők, fény gyermekei, etc.) leszámítva ők teszik ki a lakosság 90%-át, és csak néha lézeng erre egy kovács vagy javasasszony.

És hamár a fogadósok említve lettek, amellett sem mehetek el szó nélkül, hogy hőseink regényenként tíz fogadóban szállnak meg, hogy aztán legfeljebb csak az egyikben töltsék ott az éjszakát. Túlságosan ugyanaz az elem ismétlődik, és bár minden írónak van ilyen bogara, Jordannek több is, és többször is ismétli őket. Én például ivóversenyt rendeznék abból, hogy az egyik nem képviselői közösen csóválják a fejüket a másik nemen - teljesen rendjén lenne ez, de nem húszoldalanként!

De persze talán túl gonosz vagyok Jordannel. Elvégre Martin szerint a Trónok harca korántsem lett volna olyan átütő siker, ha Jordan nem dicsérte volna agyba-főbe. Ugyanígy Sandersonra is nagy hatással volt, szóval, talán összegezhetném annyival, hogy nekem nem jött be. Patrick Rothfuss sem tett rá lesújtóbb megjegyzést, minthogy az első két könyv után abbahagyta. Ugyanakkor meg mégis csak a világ egyik legelismertebb és kétségtelenebbül a leghosszúbb fantasyciklusáról van szó...

...és különben is. R. Jordantől többet vár az ember.